mandag 14. juli 2014

FOCACCIA - BRØD

Jeg laget dette brødet på lørdag da to av våres barn, med følge,
ble invitert hjem til oss for å grille.

Neste gang dobbler jeg absolutt oppskriften, 
så har jeg litt på lur i fryseren også !! Brødet falt virkelig i smak :)

Focaccia-brød kan serveres til kjøtt, fisk, suppe, grillmat, tapas
ja til hva du enn måtte ønske...



INGREDIENSER

500 g hvetemel
1/2 pakke tørrgjær
1 ts sukrin+ - eller honning
Salt
Ca 4,5 dl vann - lunkent
1 neve soltørket tomat - i mindre biter
1 neve steinfrie oliven - grønne eller svarte


Oljeblanding :

0.5 dl olivenolje - extra virgin
0.5 dl olje - fra glasset med soltørkede tomater
1-2 fedd hvitløk -  finhakket
Maldonsalt


FREMGANGSMÅTE


1. Ha mel, gjær, salt, honning, vann og nesten all oliven
 og tomat i en bakebolle og rør det sammen. 

OBS: spar litt oliven og tomat til oljeblandingen

Du trenger ikke elte det, bare få rørt det godt sammen.
Deigen skal være løs og klissete.
Heves i ca 1 time.


2. Mens deigen hever, lager du oljeblanding.
Ha alle ingrediensene i en bolle
og bland i resten av tomatene og oliven - gjerne i skiver.

3. Hell deigen over i en liten, bakepapirkledd langpanne, og fordel utover.
Liten langpanne på 20 x 25 cm passer perfekt.
Sett til heving i 15 min. 

4. Ta olje på fingeren og lag mange hull i deigen.. 
Hell så over oljeblandingen og sørg for at den fylles i hullene,
og dekker store deler av deigen.
Hev i 45-60 min.


5. Steik focaccia-brødet midt i ovnen på 200 grader i ca 20 min.

Avkjøl og skjær opp i ruter.


Har du et glass Apetina med fetaost i olje,
kan du absolutt bruke det i stede for oljeblandingen.

----------------------------------------------------

HEIDI'S MATKROK
Mvh Heidi

1 kommentar:

  1. Hei! Så koselig at du har matblogg også! Nå har jeg lagt meg til som følger;) Disse bødene ser veldiggode ut da!

    SvarSlett