onsdag 10. september 2014

LUFTIGE HVETEBOLLER

Som 18 åring fikk jeg denne bolleoppskriften.
Blandt mange bakeglade damer som plutselig var blitt mine kollegaer,
så fikk også jeg tildelt denne oppskriften :)
"Du må jo bli en god husmor" fikk jeg beskjed om :)))

Oppskriften er superenkel, og det er ikke snakk om før og etterheving.
Neida... Her lager en deigen etterfulgt av forming av boller
og så skal de heves ca 1 time.



 INGREDIENSER
ca 35-40 boller

250 gr melis
300 gr smør 
1 l melk
Kokes opp og avkjøles til fingervarmt
 _________________________________________________

100 gr gjær - 2 pk fersk eller tørr
1 ts kardemomme
ca 1 1/2 kg hvetemel


FREMGANGSMÅTE

Lag deigen.

Trill ut boller med en gang.
Pensle med egg og sett til heving ca 1 time.

Stekes midt i ovnen ved 250 grader i 7-10 min

Tilsett rosiner i væsken under avkjølingen 
hvis du vil ha rosinboller...


Disse blir luftig og er like god etter frysing !!
--------------------------------------


HEIDI'S MATKROK
mvh Heidi


2 kommentarer: