fredag 3. april 2015

PÅSKEKAKE MED KVIKKLUNSJ

Da fikk jeg endelig en anledning til å pynte en kake med kvikklunsj...
Kvikklunsj er påske for meg, så årets påskekake
ble denne varianten.



Vi skal på fjellet å besøke barnebarna på campingplassen om litt,
og så skal vi ha middagsgjester på påskeaften,
så da har jeg valgt å dele kaken slik at jeg en halv kake til hver anledning.

Tror det skal bli nok, da sjokoladekaker er mektig i seg selv :)


INGREDIENSER PÅ SJOKOLADEKAKEN
rund form diameter 22/24 cm

5 dl hvetemel
4 dl sukker
2 ts natron
1 ts bakepulver
1,5 ts salt
3 ts vaniljesukker
3 ss kakao - bakekakao
1,5 dl vann - kaldt
3 egg
3 dl skummet kulturmelk eller kefir
125 gram smeltet smør


FREMGANGSMÅTE

 1. Bland sammen alle ingrediensene i en bakebolle 
og rør til en jevn og smidig røre.
2. Smør kakeformen med smør eller sprayfett.

3. Stekes på nest nederste rille på 180 grader med varmluft i ca 40-50 min. 

4. Stikk en stekepinne/gaffel i midten av kaken for å se om den er ferdig.

5. Mens kaken steker lager du glasuren. 


SJOKOLADEGLASUR

8 dl melis
100 gram smeltet smør
1,5 ss bakekakao
2, 5 ts vaniljesukker
ca 8 ss kaffe

Bland sammen til røren blir glatt og fin i konsistensen.
 
6. Når kaken er noe avkjølt, kan du gjerne stikke noen små hull rundt omkring,
og deretter helle over glasuren. 
Glasuren vil da "renne" ned i hullene og gjøre kaken enda mer saftig.


Jeg pyntet min kake med kvikklunsj, nonstopp og et lite bånd !!
 Kaken ser litt amatørmessig ut, 
så jeg lover at neste kake, skal jeg prøve å få bedre til :)))
 
RIKTIG GOD PÅSKE TIL DEG !!

---------------------------------------------------------


HEIDI'S MATKROK
mvh Heidi


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar